Zprávy CEM (SZÚ, Praha) 2005; 14(3):140-142.

 

Obecně závazná vyhláška obce, kterou se nařizuje provedení speciální ochranné deratizace

Generally binding community ordinance on specific protective rodent control measures

Eva Šromová

 

Příspěvek byl přednesen na Konzultačnímu dnu DDD, 7.12. 2004.

 

Čím se obec řídí, jestliže chce vyhlásit deratizaci?

Pro obec platí § 96 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, který  zní:

„Obec může obecně závaznou vyhláškou nařídit pro území obce nebo jeho část k ochraně zdraví před vznikem a šířením infekčních onemocnění provedení speciální ochranné deratizace“. K představě, čím se obec při vyhlášení deratizace řídí, je vhodné si vysvětlit jednotlivé pojmy tohoto ustanovení:

·        Obec

·        Obecně závazná vyhláška

·        Obec nařizuje

·        Území obce nebo jeho část

·        Provedení speciální ochranná deratizace

·        Ochrana zdraví před vznikem a šířením infekčních onemocnění.

 

Co je to  obec?

Obec je územní samosprávný celek. Územní celek znamená, že obec má své území. Samosprávný celek znamená, že  spravuje samostatně záležitosti obce a jejích občanů. Obec je právnická osoba, která má  majetek, např. pozemky, vodovod, kanalizaci, budovu, v níž sídlí obecní úřad. Platí pro ni na úseku deratizace stejné povinnosti, jaké platí pro ostatní právnické osoby a majitele nemovitostí, tzn. soustavně provádět běžnou deratizaci a zajišťovat speciální deratizaci podle potřeby. Obec má právo na samosprávu svých záležitostí a právo vydávat pro své území právní předpisy. Obec má také povinnost vykonávat státní správu za stát, pokud to obci ukládá zákon.

 

Jaký je rozdíl mezi obcí a obecním úřadem?

Obec spravuje obecní záležitosti prostřednictvím svých orgánů. Každý orgán obce má stanoveno zákonem, o čem rozhoduje a jak rozhoduje. Obecní úřad je jeden z orgánů obce. Skládá ze starosty a úředníků. Úředníci jsou zaměstnanci obce zařazení do obecního úřadu. Dalšími orgány obce jsou zastupitelstvo obce, rada obce, starosta. Zastupitelstvo obce se skládá z členů, kteří jsou voleni občany obce v komunálních volbách. Starosta není úředník, ale je jedním z členů zastupitelstva. Rada obce je volena z členů zastupitelstva obce, jestliže má zastupitelstvo obce aspoň 15 členů a tak existuje jen v některých obcích. Zastupitelstvo obce vydává obecně závazné vyhlášky. Ani obecní úřad ani starosta obce ani rada obce nemůže rozhodovat o jejím vydání.

 

Co je to obecně závazná vyhláška obce?

Obecně závazná vyhláška je právní předpis. Právní předpis stanovuje povinnosti, příkazy, zákazy. Obecně závaznou vyhlášku schvaluje výhradně zastupitelstvo obce. Zastupitelstvo obce se schází na veřejném zasedání. O tom, že zastupitelstvo obce bude projednávat obecně závaznou vyhlášku o deratizaci, se mohou všichni občané dozvědět z programu zasedání, který se vyvěšuje 7 dní dopředu. Všichni občané a rovněž vlastníci nemovitostí v obci se mohou veřejného zasedání zúčastnit  a vznášet na něm své připomínky k tomu, co se projednává, i k obecně závazné vyhlášce. Zastupitelstvo se při vydání vyhlášky řídí zákonem. To znamená, že obec nesmí ve vyhlášce upravovat nic, k čemu není zákonem zmocněna. Musí se jednat o záležitost obce, nikoliv o záležitost státu. Obec nesmí ve vyhlášce upravovat to, co spravuje např. ministerstvo zdravotnictví nebo orgány hygienické služby. Zastupitelstvo rozhoduje o vydání obecně závazné vyhlášky hlasováním, ke schválení usnesení je třeba nadpoloviční většiny všech zvolených členů zastupitelstva. Po schválení se vyhláška vyvěsí na úřední desce a tím nabývá platnosti. Na úřední desce visí 15 dnů a po 15 dnech nabývá účinnosti a to znamená, že podle ní každý musí postupovat. Soukromé osoby plní stanovené povinnosti  a obec to kontroluje.  V případě, že dojde k porušení obecně závazné vyhlášky, je možno uložit sankci.

 

Co se stane v případě, že  obec schválí  vyhlášku, která je v rozporu se zákonem?

Existuje vztah mezi deratizací a obcí a mezi obcí a Ministerstvem vnitra. Obec může deratizaci nařídit a Ministerstvo vnitra je povinno účinnost obecně závazné vyhlášky  pozastavit, jestliže obec nařídila deratizaci protiprávně. Důvodem k pozastavení je rozpor se zákonem. To znamená, že Ministerstvo vnitra pozastaví účinnost vyhlášky obce, kterou neschválilo zastupitelstvo obce, kterou neschválilo zastupitelstvo nadpoloviční většinou, která nebyla vyvěšena 15 dnů na úřední desce a která stanovuje povinnosti, které obec nemá právo uložit. Smyslem pozastavení účinnosti obecně závazné vyhlášky je, aby se podle ní nepostupovalo a aby se neukládali sankce za její porušení. Obec může buď vyhlášku sama zrušit a pokud tak neučiní, dá Ministerstvo vnitra žalobu na její zrušení. O zrušení obecně závazné vyhlášky obce rozhoduje Ústavní soud.

 

Co to znamená, že obec deratizaci nařizuje?

To znamená, že obec stanoví povinnost. Stanovit povinnost znamená něco přikázat, nařídit, zakázat. Obec může nařídit pouze to, co jí dovolí zákon, tj. může nařídit speciální ochrannou deratizaci, nic jiného a  takovým způsobem, jak jí to dovolí zákon, tj. může nařídit speciální ochrannou deratizaci obecně závaznou vyhláškou, nikoliv pouhým usnesením zastupitelstva obce. Obec může nařídit speciální ochrannou deratizaci v mezích stanovených zákonem, tj. k ochraně veřejného zdraví, nikoliv z jiných důvodů. Obec může ukládat povinnosti pouze na základě zákona a nemůže si žádné povinnosti, které ze zákona nevyplývají, sama vymýšlet. Zastupitelstvo jen rozhodne, že obecní úřad připraví návrh obecně závazné vyhlášky na nejbližší zasedání, zastupitelstvo stanoví termín veřejného zasedání a potom hlasuje o přijetí vyhlášky. Samozřejmě by zastupitelstvo mělo znát, co může podle zákona nařídit, a rovněž by to měli znát občané, hygienici či deratizátoři, kteří se veřejného zasedání účastní. Všichni by měli znát práva občana a povinnosti obce.

 

Jaká jsou ta základní práva občana?

Každý občan a soukromá právnická osoba může činit, co není zákonem zakázáno. Nikdo, žádný občan ani žádná soukromá osoba nesmí být nucen činit, co zákon neukládá. Každý občan obce a každý podnikatel a vlastník nemovitosti na území obce je  povinen dodržovat obecně závaznou vyhlášku obce, ale rovněž a zejména zákon o ochraně veřejného zdraví a další právní předpisy.  Povinností a právních předpisů, které musí každý dodržovat, je velmi mnoho a jak jejich plněním, tak  jejich neplněním může vzniknout škoda. Proto je v zájmu obce, občanů a každé osoby, která se nachází na území obce, aby nikdo nebyl zatěžován povinnostmi stanovenými obcí bezdůvodně.

 

Obec může nařídit pouze plošnou speciální ochrannou deratizaci na celém území obce?

Obec  může nařídit plošnou deratizaci, tj. deratizaci na území celé obce nebo v části obce. Částí obce je třeba jedna osada, které se nachází i několik kilometrů od jiné osady. Vyhláška je obecně závazná, to znamená, že platí pro všechny soukromé osoby a majitele, kteří vlastní na území obce nebo v určené části obce nemovitosti. Obec proto nemůže obecně závaznou vyhláškou nařídit provedení deratizace v jednotlivých objektech nebo jednotlivým podnikatelům. Jednotlivým podnikatelům může nařídit provedení speciální deratizace krajská hygienická služba, nikoliv obec.

 

Co to znamená, že obec nařídí speciální ochrannou deratizaci na území obce?

Obec může nařídit pouze plošnou speciální ochrannou deratizaci.

 

Může obec nařídit v celé obci provádění deratizace 2x nebo 4x ročně?

Obec nemůže nařídit běžnou deratizaci, protože tu nařizuje zákon. Ze zákona je každý povinen provádět běžnou deratizaci jako součást čištění a běžných technologických a pracovních postupů. Běžná ochranná deratizace znamená prevenci a směřuje k předcházení vzniku infekčních onemocnění a k předcházení výskytu škodlivých hlodavců. Znovu zdůrazňuji, že provádění běžné deratizace nařizuje každému zákon o ochraně veřejného zdraví. Každý je povinen ze zákona předcházet výskytu hlodavců, vyžaduje-li to potřeba a každý je také ze zákona povinen kontrolovat účinnost běžné deratizace. To znamená, že nikdo nemůže čekat, až obec nařídí provedení běžné deratizace obecně závaznou vyhláškou, a do té doby hlodavce nechat, ať se objeví a přemnoží. Nepředcházet výskytu hlodavců soustavně a běžnými postupy a tak dopustit výskyt hlodavců a dopřát jim čas k množení, je porušením zákona o ochraně veřejného zdraví. Provádět deratizaci, pokud není potřeba, a tak neúčelně zatěžovat životní prostředí nad nezbytnou míru, je rovněž v rozporu se zákonem o ochraně veřejného zdraví. Obec k porušení zákona nemůže nabádat tím, že vyhlásí deratizaci v nějakých předem stanovených termínech všem v celé obci. Obec nemůže znát potřeby všech podnikatelů a vlastníků nemovitostí a zasahovat jim do toho, jak plní povinnosti, které jim stanoví zákon. Za plnění povinností stanovených jim zákonem o ochraně veřejného zdraví každý odpovídá státu, tj.  krajské hygienické stanici, nikoliv obci.

 

Může obec nařídit speciální ochrannou deratizaci několikrát do roka?

Obec nařizuje speciální ochrannou deratizaci. To je odborná činnost zaměřená na likvidaci původců a přenašečů infekčních onemocnění a na likvidaci zvýšeného výskytu škodlivých epidemiologicky významných hlodavců. Nařídit jejich likvidaci znamená, že nejprve musí být v obci hlodavci, které je možno a nutno likvidovat, a že je nutno je likvidovat plošně na území obce, nikoliv v jednotlivých provozovnách a nemovitostech. Proto není možno nařídit provedení speciální ochranné deratizace dopředu, aniž by byl zjištěn zvýšený výskyt hlodavců. Speciální deratizace není zaměřena na prevenci, na předcházení výskytu potkanů, ale na likvidaci jejich zvýšeného výskytu. Nařídit speciální ochrannou deratizaci v předem stanovených termínech rovněž znamená, že by při výskytu hlodavců jim byl dán v mezidobí dostatek času se množit. Taková vyhláška by opět nabádala k porušení zákona o ochraně veřejného zdraví. Tento zákon stanoví každému povinnost zajišťovat speciální ochrannou deratizaci  ze zákona v případě, jakmile se vyskytne potřeba speciální deratizace. Provozovatelé jsou povinni ze zákona deratizovat podle své vlastní potřeby, nepotřebují k tomu žádnou obecně závaznou vyhlášku ani nesmí čekat na její schválení zastupitelstvem a teprve potom zajišťovat provedení deratizace. Pokud naopak neexistuje zvýšený výskyt hlodavců, nesmí se deratizačními přípravky zatěžovat životní prostředí. Úkolem obce není stanovovat termíny k plnění zákonem stanovených povinností a tím přispívat k tomu, aby zákonná povinnost deratizovat při zvýšeném výskytu hlodavců nebyla plněna nebo aby bylo deratizováno v termínech a v místech, kdy a kde to vůbec není potřeba.

 

Je vůbec třeba, aby obec nařizovala provedení speciální ochranné deratizace?

Pokud každý plní zákonné povinnosti a předchází výskytu hlodavců tím, že provádí běžnou deratizaci a likviduje hlodavce tím, že ihned po zjištění jejich zvýšeného výskytu zajišťuje provedení speciální deratizace, není přípustné vydávat obecně závaznou vyhlášku a nařizovat plošnou deratizaci. Pokud jednotlivý provozovatel neplní své povinnosti, může mu to nařídit krajská hygienická stanice. Teprve v případě, že zákonem stanovené povinnosti nejsou hromadně plněny a dojde ke zvýšenému výskytu hlodavců na celém území obce nebo v její určité části, zasáhne obec a vyhlásí provedení plošné speciální ochranné deratizace.

 

Obec nařizuje deratizaci za účelem ochrany veřejného zdraví?

Běžnou deratizaci v rámci čištění a prevenci je povinen provádět každý běžnými deratizačními přípravky. Speciální deratizaci je povinen zajišťovat každý provozovatel. Provádět ji jsou oprávněni pouze podnikatelé oprávnění k tomu na základě živnostenského oprávnění. Obec není oprávněna stanovit ve vyhlášce, kdo, kde a jakými prostředky má provádět deratizaci. Obec není oprávněna nařizovat deratizační postupy deratizačním firmám, protože není odborným orgánem ochrany veřejného zdraví. Ochrana veřejného zdraví při vyhlášení deratizace znamená, že  obec deratizaci vyhlašuje tak, aby bylo dosaženo účelu speciální ochranné deratizace, tj. okamžité likvidace hlodavců a dalších živočichů při minimálním množství deratizačních přípravků a postupů.

 

Jaká je základní právní úprava, z níž  vyplývá to, co se týká obce a deratizace?

Ústava ČR č. 1/1993 Sb. a Listina základních práv a svobod č. 2/1993 Sb. stanoví právo obce vydávat právní předpis, právo obce na samosprávu a práva a povinnosti občanů. Zákon o obcích stanoví, že obecně závaznou vyhlášku obce schvaluje zastupitelstvo obce na základě zákona  a v jeho mezích. Zákon o ochraně veřejného zdraví zmocňuje obec k vydání obecně závazné vyhlášky, kterou obec nařídí speciální ochrannou deratizaci, stanoví, co je to speciální ochranná deratizace a jaké jsou povinnosti při provádění a zajišťování běžné ochranné deratizace a speciální ochranné deratizace. Rovněž stanoví úkoly krajské hygienické stanice, m.j. povinnost spolupracovat s orgány samosprávy, z čehož vyplývá i povinnost krajské hygienické stanice zjišťovat zvýšený výskyt hlodavců. Zákon o ochraně veřejného zdraví také stanoví povinnost osob, které jsou oprávněny provozovat speciální ochrannou deratizaci, informovat dotčené osoby o tom, že bude provedena velkoplošná speciální ochranná deratizace na území obce. Obecnímu úřadu a rovněž krajské hygienické stanici je deratizátor rovněž povinen oznámit 48 hodin předem, že při deratizaci použije nebezpečné chemické látky. Zákon o ochraně veřejného zdraví stanoví povinnost vyhodnocovat účinnost deratizace.

 

 

JUDr. Eva Šromová

Odbor dozoru a kontroly

Ministerstvo vnitra