SHE
SHE – Schools for Health in Europe
Evropská sítě SHE má 43 členů. Koordinuje ji CBO (Holandsko).
Přístup SHE k podpoře zdraví ve škole je založen na 5 základních hodnotách a pilířích.
SHE – základní hodnoty
- Rovnost (equity) – Školy podporující zdraví (dále jen ŠPZ) zajišťují rovný přístup ke vzdělání a zdraví pro všechny. To má v dlouhodobém horizontu významný dopad na snižování nerovností ve zdraví a na zlepšení kvality a dostupnosti celoživotního učení.
- Udržitelnost (sustainability) – ŠPZ uznávají, že zdraví, vzdělávání a rozvoj jsou úzce propojené. ŠPZ podporují a rozvíjejí odpovědný a pozitivní pohled žáků na jejich budoucí roli ve společnosti. Aktivity jsou systematicky implementovány na dlouhodobé období. Výsledky se nejčastěji objevují ve střednědobém nebo dlouhodobém horizontu.
- Inkluze (inclusion) – ŠPZ oslavují rozmanitost. Jsou komunitou, kde všichni cítí vzájemnou důvěru a respekt. Dobré vztahy mezi žáky, mezi žáky a zaměstnanci školy a mezi školou, rodiči a školní komunitou jsou důležité.
- Společné rozhodování (empowerment) – ŠPZ umožňují žákům, zaměstnancům školy a všem členům školní komunity, aby se mohli aktivně podílet na stanovení cílů v podpoře zdraví, na přijímaní opatření k jejich dosažení.
- Demokracie (democracy) – Školy podporující zdraví jsou založeny na demokratických hodnotách, uplatňování práv a přejímání odpovědnosti.
SHE - pilíře
- Celoškolní koncepce zdraví (whole school approach to health) – V ŠPZ je jasná souvislost mezi školní koncepcí a postupy v následujících oblastech. Tato koncepce je uznávána a pochopena všemi účastníky života školy.
Koncepce zahrnuje tyto oblasti:
- participativní a akčně orientovaný přístup k výchově ke zdraví ve školním vzdělávacím programu
- vzít v úvahu žákovo vlastní pojetí zdraví a pohody
- rozvoj „zdravé“ školní koncepce
- rozvoj fyzického (věcného) a sociálního prostředí školy
- rozvoj životních kompetencí
- vytvářet účinné vazby s rodinou a obcí
- účinnější využívání zdravotnických služeb
- Zapojení (participation) – Pocit sounáležitosti je podpořen participací a smysluplným zapojením žáků, zaměstnanců a rodičů, což je předpokladem účinnosti školních aktivit podporujících zdraví.
- Kvalita školy (school quality) – ŠPZ podporují lepší procesy výuky a učení. Zdravější žáci se lépe učí, zdravější učitelé lépe pracují a mají větší uspokojení z práce. Hlavním úkolem škol je maximalizovat školní výsledky. ŠPZ podporují školy v dosahování jejich vzdělávacích a sociálních cílů.
- Důkaz (evidence) – SHE čerpá informace ze stávajících i nových výzkumů zaměřených na efektivní přístupy a praxi škol, a to jednak v oblasti zdravotních témat (např. duševní zdraví, stravování, užívání návykových látek), jednak v oblasti celoškolních přístupů, koncepcí.
- Škola a komunita – Školy podporují spolupráci mezi školou a širší komunitou. Jsou aktivní v posilování zdravotní gramotnosti.
Pro více informací navštivte http://www.schools-for-health.eu/she-network
Projekt HEPS – iniciativa SHE
Projekt HEPS (Healthy Eating and Physical Activity) vznikl z iniciativy SHE.
V rámci tohoto projektu vznikl manuál „Celoškolní koncepce v oblasti zdravého stravování a pohybu“
„Dobrá celoškolní koncepce má mít tyto vlastnosti:
a) zahrnuje všechny aspekty života školy
b) odráží vizi a hodnoty, které školy vyznává
c) je založená na konkrétních postupech a na její tvorbě se podílejí všichni zúčastnění – žáci/studenti, rodiče apod.
d) odráží místní potřeby, priority a specifika
e) je vnímána jako součást dlouhodobého procesu“
Manuál tvoří tyto části:
- podrobný metodický postup „Jak vytvořit celoškolní koncepci v oblasti zdravého stravování a pohybu?“, který tvorbu koncepce rozpracovává do 5 fází:
Fáze 1: Příprava scény
Fáze 2: Analýza stávající koncepce a postupů
Fáze 3: Tvorba a psaní celoškolní koncepce
Fáze 4: Šíření a realizace celoškolní koncepce
Fáze 5: Sledování, evaluace a učení
- příklad zahraniční praxe (Kilpatrick School – Skotsko)
- evaluační nástroje:
- Nástroj rychlého hodnocení (je užitečnou pomůckou ve fázi vytváření koncepce - fáze 2) – obsahuje soubor otázek rozdělených do sedmi oblastí, které odrážejí přístup školy ke zdravému stravování a fyzické aktivitě. Je navržen pružně tak, aby k němu pracovní skupiny mohly přidávat doplňující otázky podle konkrétních potřeb své školy.
- Indikátory úrovně školy - indikátory úrovně školy lze využít při analýze stávajících postupů ve fázi plánování, ale také při monitorování a evaluaci probíhajícího procesu zavádění nové celoškolní koncepce. Byly vytvořeny s cílem pomoci školám při psaní a dolaďování jednotlivých součástí jejich koncepce. Lze je využít jako vodítko k tomu, co je třeba do koncepce přidat, takže se doporučuje, aby pracovní skupina porovnala svůj náčrt koncepce s těmito indikátory ve fázi revize (součást Fáze 3)
ŠKOLY V SÍTI ŠPZ OBDRŽELY PŘEKLAD TOHOTO MANUÁLU V ROCE 2013. POKUD JEJ VE ŠKOLE NEMÁTE, OZVĚTE SE, ABYCHOM VÁM JEJ EMAILEM ZASLALI.